skip to Main Content
Menu
Japanse Miso Soep

Japanse Miso soep

Het gezonde ontbijt van de Japanners, met veel gezonde ingrediënten. De miso is een gefermenteerde sojabonenpasta en een onmisbare smaakmaker in de Japanse keuken. Aan de kleur kun je zien hoe lang de miso heeft gerijpt cq gefermenteerd. Hoe donkerder de kleur hoe langer de fermentatie heeft geduurd.

Hatcho miso heeft minimaal 2 jaar gerijpt. Krachtige smaak.

Shiro miso wordt gemaakt van sojabonen en witte rijst. Deze fermenteert kort, rond 2 tot 6 weken. Deze miso is heel mild van smaak.

Genmai miso gemaakt van sojabonen en bruine rijst. Fermentatietijd is rond 18 maanden.

Mugi miso, gemaakt van sojabonen en gerst. Fermentatietijd is minimaal 18 maanden. Deze miso is lekker bij groenten, tofu en zeewiergerechten.

Voor de ambachtelijke makers is het de kunst om de vijf smaken naar boven te halen: zoet, zuur, zout bitter en umami. Vooral het ontwikkelen van deze umami smaak is iets waar Japanners beroemd om zijn. Ik vind het fijn om te experimenteren met misosoep. Ideaal voor de groenten die je nog in de koelkast hebt, zoals paksoi, wortel etc. In de loop van tijd is deze glutenvrije, vegan soep vol energie mijn favoriet geworden:

Misosoep voor 4 personen:

Ingrediënten:

2 eetlepels arame zeewier / 3 porties soba boekweit / 1 ui fijngesneden / halve Spaanse peper, fijngesneden / 3 cm gemberwortel fijn geraspt / 1 teentje knoflook uit de knijper / 2 bosuitjes in ringetjes / 3 eetlepels misopasta naar keuze / 750 ml water, liefst Deeside water / 4 gekookte gepelde eieren / 1 eetlepel rijstolie / rauwe groenten naar keuze, gesneden / evtl. tofu in blokjes / sojasaus naar smaak

Bak de ui, knoflook, gember en Spaanse peper in de rijstolie zodat het begint te geuren, maar niet kleuren. Strooi de arame zeewier erover, groenten en het water. Breng langzaam aan de kook.

Kook intussen de soba noedels volgens de aanwijzingen. Spoel af met koud water en zet apart.

Als de soep kookt, zet je de warmtebron uit. Los de misopasta goed op in de soep en verdeel de soba over de soepkommen. Giet de misosoep erover en garneer met 2 halve eieren, tofu, lenteuitjes en wat soja naar smaak.

Back To Top
×Close search
Zoeken